Het dossier van jou als kraamverzorgende is een persoonsgebonden dossier. Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) mag het Kenniscentrum Kraamzorg daarom geen informatie over jouw dossier geven aan derden, dus ook niet aan je werkgever(s).
Op basis van de CAO biedt een werkgever de werknemer bij- en nascholingen aan die nodig zijn voor het goed uitoefenen van het vak als kraamverzorgende. Om te bepalen welke scholingen nodig zijn, kan het helpen wanneer jouw werkgever weet wat de status van jouw KCKZ-dossier is zodat zij jou beter kunnen ondersteunen.
Ook zijn er kraamverzorgenden die het prettig vinden om deze informatie te delen met hun werkgever.
Binnenkort bestaat er daarom een mogelijkheid om werkgevers (beperkt) inzage te geven in de KCKZ-dossiers. Als kraamverzorgende behoud jij hierbij de regie omdat alleen jij toestemming hiervoor kunt geven. Deze toestemming kun jij op ieder gewenst moment ook weer intrekken.
Als je toestemming geeft via PE-online kan je werkgever de volgende gegevens inzien:
– Overzicht van de bijgeschreven bij- en nascholingen per scholingscategorie
– Overzicht van de totaal behaalde accreditatiepunten per scholingscategorie
Jouw persoonsgegevens zijn niet zichtbaar!
De eerste stap is nu dat werkgevers, die interesse hebben in inzage, een autorisatie (goedkeuring) aanvragen bij het KCKZ. Medio augustus zie jij in je dossier een knop ‘inzage werkgever’ en kun je de naam van je werkgever selecteren zodat er een koppeling met jouw dossier plaatsvindt.
Belangrijk:
- Je bent niet verplicht om je werkgever toestemming te geven
- De keuze hiervoor ligt geheel bij jou
- Je kunt je toestemming op ieder moment activeren dan wel weer intrekken.
Als je hier vragen over hebt dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen.