De nieuwe herregistratie-periode voor kraamverzorgenden, met nieuwe eisen, is ingegaan per 1 april 2019. Een kleine maand later, zijn de eerste aanvragen al ingediend voor deze nieuwe herregistratieperiode.
Marie-Pauline van der Ven- de Vries en Esther van der Zwan van het Kenniscentrum Kraamzorg zijn tevreden over de nieuwe herregistratie-eisen. De nieuwe eisen zijn inmiddels toegelicht op drie regiobijeenkomsten waar beleidsmakers en managers van kraamzorgorganisaties aanwezig waren.
Het grootste verschil met de vorige herregistratie is de onderverdeling in categorieën: een basisdeel, een deel met vrije keuze en een deel met verdiepingsmogelijkheden. Dit geeft meer keuzevrijheid en flexibiliteit, terwijl er tegelijkertijd een grotere professionaleringsslag geslagen kan worden in de sector. “Ieder kan zelf kiezen waar ze zich in wil verdiepen, natuurlijk in overleg met de organisatie”, legt Esther uit. “Als je regelmatig partusassistentie verleent, dan moet je partusassistentie volgen. Als je dat niet doet, doe je je jezelf en je organisatie tekort, dat is niet de insteek.” Marie-Pauline vult aan: “Je kunt wel bevoegd zijn om handelingen te verrichten, maar dat is niet hetzelfde als er bekwaam in zijn. Die bekwaamheid moeten jij en je organisatie zelf doen.”
De komende tijd gaan ongeveer 9400 kraamverzorgenden zich herregistreren. De verwachting is dat er het komend half jaar zo’n 500 mensen zich zullen herregistreren, vanaf oktober wordt het grootste deel verwacht.
Het Kenniscentrum hoopt dat de nieuwe herregistratie iets wordt van de sector zelf. “We wilden een visie op de toekomst geven hiermee, in het grotere geheel van de kraamzorg. Om je vak uit te oefenen, heb je verplichte scholing nodig. Dat is logisch. Maar er zijn nu ook dingen in de vrije ruimte waar je zelf altijd de keuze in hebt. We moeten het met elkaar doen”, zegt Marie-Pauline. “Het niveau dat we nu hebben, willen we behouden en verder doorzetten.”
Kijk ook naar https://www.kckz.nl/herregistreren/herregistreren-vanaf-1-april-2019/